Johdanto

Tälle sivulle on tarkoitus koota erilaisissa harrasteissa hyväksi havaittuja varustelistoja. Näistä lienee ainakin kahdenlaista hyötyä: kotoa lähteminen on sujuvampaa eikä tarvitse reissun päällä harmitella unohtuneita tai puutteellisia kamoja.

Linkkejä

Varusteleka
uutta ja käytettyä ulkoiluhenkistä kampetta, monesti maastokuviolla
Varuste.net
edellisen naapuri Konalassa, teknisempiä ulkoiluvehkeitä, ilman maastokuviota
Partioaitta
paikallisen marketin retkeilyvälinetarjonta
Tapiolan Polkupyöräpaja
paikallinen fillarihuolto ja tarvikkeet
Pyörien pyörä (ex-Velobia)
fillarimyymälä toisaalla
Toivolan tunkkausnurkka
omia sätösteitä, jos ei ihan kaikkea kaupastakaan löydy

Talviulkoilu

Kylmissä, märissä tai tuulisissa oloissa liikkuminen voi olla ikävää tai mukavaa, riippuen hieman vaatekerrosten määrästä ja laadusta.

Pyöräily

Polkupyörä, antiikkisinkula
Joku saattaa arvostaa minimalistista ja robustia pyörää, jossa ei ole jäätyviä vaijereita yms. Ylämäessä tai paksussa hangessa saattaa tosin voima loppua kesken. Omani on wanha Monark, josta tosin on aikojen saatossa vaihdettu kaikki osat paitsi runko ja lokasuojat. Takavanne on uusittu ja siihen uuteenkin vanteeseen on vaihdettu saman tien paremmat puolat. Huomio: pelkkä poljinjarru ei ole kumpikaan niistä kaksista tehokkaista jarruista, joita vaaditaan pyöräkärryn vetämiseen.
Polkupyörä, moderni sinkula
Hankin uudemman sinkulan, joka soveltuu paremmin työmatkapyöräilyyn vaihtelevissa keleissä. Genesis Day One 10 sisältää mm. täyspitkät lokasuojat ja molempien kiekkojen levyjarrut. Mahdollisia muutoksia voisi olla napadynamo etukiekkoon ja takanavan vaihtaminen kiinteäksi (fixie).
Polkupyörä, vaihteilla
Joku toinen saattaa arvostaa kevyitä vaihteita ajoittaisen lumen läpi puskemiseen tai ylämäessä, joissa tosin helposti myös sutaisee tyhjää. Oma vaihdepyöräni on 8-vaihteinen Nishiki Bigfoot (ns. 29-tuumainen): kohtuullisen kevyt ja levyjarrut pysäyttävät kapineen hyvissä oloissa pelkästä ajatuksesta.
Nastarenkaat
Liukkaalla jäällä tai sohjossa on helppo teloa itsensä pahasti, mutta nastarenkailla pystyssä voi pysyä jopa paremmin kuin jalkaisin. Umpihanki edellyttää läskirenkaat – tai sukset.
Valaisin
Käytännössä talvella on pimeää, joten valon tarvitsee jo eteensä nähdäkseen, ei ainoastaan merkkivaloksi muille. Napadynamo tuottaa virtaa luotettavammin kuin pakkaseen paleltunut paristo. Johdon päässä roikkuvan akun voi tunkea taskuun lämpimään, jos käyttää (pyörään kiinnitettyä) otsalamppua.
Vaatteet, jalkineet jne...
Jatkoa myöhemmin... ehkäpä LighterPack

Talviretkeily

Joitakin tarpeellisiksi koettuja varusteita (yht. 5 kg puettuna + 16 kg rinkka, jossa kilo evästä):

Joitakin grammoja voisi vielä viilata.

jne...

Näistä pitäisi vielä kirjoittaa: